Co zmieniła pandemia w e-commerce?

man sitting on sofa while using laptop

Pojawienie się koronawirusa na początku 2020 roku wywołało na całym świecie wiele zmian w wielu obszarach życia, a co za tym idzie, pojawiły się nowe wyzwania i trudności. Nowy wirus, który pojawił się nagle w Azji, a następnie w dość szybkim tempie rozprzestrzenił się po całym świecie, w tym po Europie, był z pewnością zjawiskiem zaskakującym, ale też przerażającym.

Wiele krajów podjęło decyzje o wprowadzeniu dużych restrykcji, które miały na celu zwiększenie bezpieczeństwa obywateli i możliwie najskuteczniejsze zahamowanie rozwoju światowej pandemii. Decyzje te budziły i nadal budzą wiele kontrowersji, gdyż z jednej strony są uzasadnione dbaniem o dobro i zdrowie jak największej grupy ludzi, z drugiej jednak strony spowodowały drastyczne zmiany w gospodarce, co przyczyniło się do tego, że ucierpiało na tym wiele grup ludzi, głównie pod względem finansów, ale też pod względem psychicznym. Ta nowa i nieznana dotąd współczesnym ludziom sytuacja zmieniła dużo w na wielu polach. Jednym z nich jest branża e-commerce.

Z jednej strony można mówić o negatywnym wpływie pandemii na branżę handlu, nie tylko elektronicznego, ale również handlu w ogóle. Zahamowanie gospodarki, problemy finansowe wielu ludzi, a także strach przed utratą pracy z pewnością przyczyniły się do tego, że ludzie zaczęli wydawać mniej pieniędzy i oszczędzać je. W wielu przypadkach pożądane zaczęły być wyłącznie artykuły pierwszej potrzeby. Te przedmioty i usługi, bez których można się obejść, zeszły natomiast na drugi plan. Z pewnością dla wielu osób była to także okazja do przewartościowania swoich potrzeb związanych z zakupami.

Z drugiej jednak strony można zauważyć, że handel elektroniczny zyskał dużo większą popularność na tle handlu tradycyjnego. Ma to zapewne związek z kwarantanną i tym, że aktywność ludzka w tym okresie w dużo większym stopniu przeniesiona została do przestrzeni internetowej. Właśnie w ten sposób umożliwione były różnego rodzaju zakupy, a przez to można stwierdzić, że branża e-commerce zyskała większą popularność i zaczęła się dużo szybciej rozwijać.