Zwrot towaru w e-commerce. Problem?

person holding pencil near laptop computer

Rynek e-commerce przeżywa obecnie swój rozkwit. Zakupy przez Internet są przede wszystkim wygodne i szybkie. Nie musimy wychodzić z domu, tracić czasu na „wycieczki” po sklepach stacjonarnych i szukaniu odpowiedniego dla nas produktu. Przy zakupach online pojawia się jednak obawa, czy zamówiony produkt spełni nasze oczekiwana. A jeśli nie?

Warto wiedzieć, że przepisy prawa umożliwiają zwrot towaru zakupionego przez Internet w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Niektóre sklepy internetowe znacznie wydłużają ten termin do 30 dni, a nawet do 100 dni. Przed złożeniem zamówienia warto sprawdzić warunki zwrotu jakie oferuje sprzedający, czy są one jasne, proste i klarowne. Często do wykonania zwrotu wymagane jest złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy (zwykle sprzedawca załącza jego wzór) oraz dołączenie dowodu zakupu, np. paragonu, faktury, potwierdzenia płatności czy nawet wiadomości e-mail z potwierdzeniem zakupu.

Koszt odesłania produktu zgodnie z prawem leży po stronie kupującego. Jednak sprzedający często udostępniają przynajmniej przy jednej opcji dostawy możliwość darmowego zwrotu towaru, dzięki czemu klient nie poniesie z tego tytułu dodatkowych kosztów. Po trzymaniu zwróconych produktów, sprzedawca ma 14 dni na zwrot pieniędzy. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić koszt towaru oraz koszt dostawy, w kwocie najtańszej opcji dostawy jaką oferował w danej aukcji.

Należy jednak wiedzieć, że aby otrzymać zwrot pieniędzy towar musi zostać zwrócony w nieuszkodzonym stanie. Nie można zwracać produktów spersonalizowanych, artykułów spożywczych i lekarstw, artykułów związanych z higieną osobistą np. szczoteczka do zębów czy bielizna, gazet, czasopism i biletów na różne wydarzenia, a także programów komputerowych i gier.

Wbrew pozorom zwrot towaru nie jest trudny i czasochłonny, gdyż rynek e-commerce jest przyjazny klientom. Dlatego nie musimy się obawiać, że zostaniemy z niepasującym nam produktem. Warto jednak zawsze przed zamówieniem zapoznać się z regulaminem danego sklepu oraz jego polityką zwrotów i reklamacji.